piątek, 7 marca 2014


Z okazji OSIEMNASTYCH urodzin mojej kochanej mamy zdecydowałam się zrobić TORT.
Przyznam, że już od dłuższego czasu czekałam na ten dzień. Bardzo chciałam się zmierzyć z nowym wyzwaniem kulinarnym. Długo przeglądałam przepisy w celu znalezienia tego idealnego. Na próżno. W końcu, zrezygnowana postanowiłam wymyśleć swój własny. Jestem z niego bardzo zadowolona. Odziwo, to zdecydowanie jeden z bardziej udanych wypieków w moim życiu. Połączenie pysznego kremu, delikatnej bezy, puszystego biszkoptu i aromatycznej kawy z nutką alkoholu... Czego chcieć więcej w to wyjątkowe święto?


Składniki:

Na blat bezowy:
3 białka,
190 g cukru pudru, 
łyżeczka octu jabłkowego

Na biszkopt:
5 jajek,
150 g cukru pudru,
120 g mąki pszennej
50 g mąki ziemniaczanej

Na krem:
750 g mascarpone,
375 g śmietanki kremówki,
150 g cukru pudru,
1,5 kieliszka likieru kawowego

Do namaczania:

1 szklanka mocnej kawy,
1/2 szklanki espresso.
3/4 szklanki amaretto lub likieru kawowego

Bita śmietana:

ok. 300-350 g śmietanki kremówki,
3-4 łyżki cukru pudru

+kakao,
biszkopty (ok. 1,5 opakowania)
100 g gorzkiej czekolady przetartej na dużych oczkach



Wykonanie:

Beza:
Białka ubić na sztywną masę, dodawać powoli cukier puder i ocet jabłkowy.
Na papierze do pieczenia namalować okrąg o średnicy 26 cm, wyłożyć bezę na papier.
Piec w temperaturze 140 stopni ok. 40 minut.

Biszkopt:
Białka ubić na sztywno, stopniowo dodawać cukier, żółtka. Mąki przesiać, połączyć z resztą składników. Formę o średnicy 26 cm wysmarować masłem i opruszyć bułką tartą. Wylać ciasto do formy, piec w temperaturze 160 stopni przez ok. 35- 40 minut (do suchego patyczka).

Krem:
Porządnie schłodzoną kremówkę ubić ,dodać cukier puder, zmiksować z mascarpone na gładką masę. Dodać likier kawowy.

Namaczanie:
Kawę i espresso zaparzyć, ostudzić, połączyć z likierem.

Biszkopt przeciąć na 3 części, nasączyć pierwszy blat, pokryć pierwszą warstwą kremu, posypać kakaem, przykryć blatem bezowym, położyć krem na wierzchu, położyć kolejny blat biszkoptowy, polać dość obficie kawą(uważać żeby nie ,,zalać" tortu), posmarować kremem, przykryć ostatnim blatem, polać kawą.
Udekorować śmietanką kremówką ubitą z dodatkiem cukru pudru, obłożyć biszkoptami, obsypać wiórkami z gorzkiej czekolady.

Wszystkiego najlepszego, mamo!










Ciasta przekładańce
Beza doskonała