czwartek, 27 lutego 2014


To moje pierwsze smażone pączki w życiu. W zeszłym tygodniu prezentowałam Wam przepis na wersję nieco dietetyczną- pieczoną... Jednak, by tradycji stała się zadość MUSIAŁAM zrobić tradycyjne, smażone pączki z różaną marmoladą... To był mój obywatelski obowiązek ;) 
Chciałam by wyglądem przypominały sklepowe- z jednym wyjątkiem. Format moich był nieco mniejszy, tak, by można z czystym sumieniem rozkoszować się kilkoma sztukami w ciągu dzisiejszego święta. 
Z podanych proporcji wyszło mi ok. 56 małych pączków.

Składniki:

800 g mąki pszennej,
4 jajka,
125 g cukru,
3-4 łyżki rumu,
35 g świeżych drożdży (lub o połowę mniej suchych)
340 ml mleka,
135 g roztopionego masła
olej do smażenia
marmolada lub konfitura w ulubionym smaku


+ dodatkowo na rozczyn:
2/5 szklanki mleka,
2 łyżki cukru
5 łyżek mąki pszennej

Wykonanie:

Ze świeżych drożdży zrobić rozczyn. W misce pokruszyć drożdże,  zasypać cukrem, zalać ciepłym lecz nie gorącym mlekiem (gorące zabije drożdże), dodać mąkę, dokładnie wymieszać, odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (20-30 min.)

Przesianą mąkę wysypać na stolnicę, połączyć z rozczynem, cukrem, rumem. Mleko lekko podgrzać, dodać do masy, po kolei wbijać jajka, zagnieść. Pod koniec połączyć z lekko przestudzonym, roztopionym masłem. Polecam wszystko wyrabiać mikserem z hakami do ciasta drożdżowego. Ciasto będzie dość klejące.
Po wyrobieniu przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na ok. 1,5 h.
Po tym czasie rozwałkować ciasto na grubośc ok. 1,5 cm, wycinać koła (ja użyłam do tego szklanki po nutelli- wyszły mniejsze niż sklepowe). Placuszki przełożyć na deskę opruszoną mąką, odstawić w ciepłe miejsce aż do wyrośnięcia.
Olej rozgrzać do temperatury 175 stopni. Jeśli będzie zbyt ciepły- pączki przypieczone z zewnątrz będą surowe w środku. Zbyt zimna temperatura smażenia spowoduje nasiąknięcie pączka tłuszczem.
Smażyć aż do zrumienienia z każdej strony.
Układać na ręczniczkach papierowych, do odsączenia. Nadziewać przy pomocy szprycy. Polukrować.

Smacznego!






Bardzo Tłusty Czwartek 2014
Tłusty czwartek 2014
Karnawałowe smażenie